Škotski karo

Kada sam kupovala materijal za suknju pokušala sam objasniti što mi treba ovako: ”Ja bi metar crvenog kariranog materijala. Ne tankog već onog onako…ma znate … vunastog.”  Gospodin koji radi u dućanu više je izgledao kao da radi u teretani, a ne u TKIP-u, no shvatio je što želim. ”Mislite škotski karo?” Da, baš to sam mislila.

Dakle slijedi avantura izrade pencil suknje u škotskom karo materijalu. Offtopic, baš mi cool ta sintagma. Škotski karo. Kao naslov nekog romana. Uglavnom. Izraditi osnovni kroj za suknju i nije tako komplicirano ali iziskuje malo matematičke preciznosti, mirnu ruku, dobre živce, olovku, škare, tri capice za šivanje (ravan, cik-cak bod i cif) i francusko ravnalo. Knjiga koju bih preporučila početnicima, kao što sam ja, u izradi kroja je Superkrojenje, Ane Malalan. Meni je to vrlo jednostavna, detaljna i praktična knjiga sa uputama kako izraditi naj osnovnije krojeve. Jednom izrađeni kroj savjetujem da se precrta na malo deblji karton i trajati će mjesecima, možda i godinama.

Nakon izrade kroja, bitno je ispravno precrtati kroj na papir, a to je uvijek, UVIJEK u smijeru niti, dakle u smjeru u kojem je namotana bala platna. Krojenje u suprotnom ili poprečnom smjeru utječe na konstrukciju kroja. Materijal ne ‘pada’ kako bi trebao  i u biti sve skupa – izgleda loše. Pitajte me kako znam !

Dakle precrtati kroj, označiti ušitke i zarezati škarama na rubovima kao pomoć pri kasnijem preklapanju materijala i šivanju istih.

DSC00939

Kroj za suknju ima dva dijela. Materijal nakon krojenja tri. Jedan prednji i dva stražnja.

DSC00941DSC00942DSC00907DSC00908

DSC00909

Prije šivanja potrebno je ‘obraditi’ rubove materijala. Poendlati endlericom. Ja ju nemam pa sam cik-cak bodom ‘obradila’ rubove da se ne ‘cufaju’! Dužinu boda namjestim na 2,5, a širinu na 1,5. Postavim capicu (još jedna cool riječ – capicaaaa) za cik-cak šav i – šivam. Ovaj post je pun genijalnih riječi.

U principu ja najprije sašijem cif (cifrešlis, patentni zatvarač… kako kod, you know what I mean). Stražnje djelove preklopim lice na lice, prošijem otprilike 2 cm od kraja cifa prema šlicu, a zatim otprilike 2 cm od početka cifa u koso prema rubu (obavezno preklopiti 1 cm rub šlica). Cif zatim ‘naštimam’ da šav bude otprilike koliko je moguće bliže mjeri od 2 cm od ruba.  Običnom capicom za šivanje pričvrstim cif za platno, a zatim posebnom capicom za tzv. ‘skriveni cif’ sašijem cif iz sami rub zubaca, tako da se on gotovo i neće vidjeti kada suknja bude gotova. Kada namjestim capicu za cif srednju ‘prečkicu’ na mašini namjestim na sredinu. Cif šivam od pasice suknje prema otvoru za šlic. DSC00914

DSC00943

DSC00915

DSC00917

DSC00918DSC00944

Dakle ovo je rezultat šivanja skrivenog cifa. Smatram da se isplati zafrkavati sa mjenjanjem capica (capiceeeee) jer je konačni rezultat – jednostavno super!

DSC00919

Početak šlica sam sašila na koso kako se suknja u hodu ne bi poparala. Pitajte me opet, kako to znam.

DSC00945

Da se vratim na ušitke. Preklopila sam zareze, sašila okomito po pasici, a zatim u koso tj. ravno ali se materijal okrene… uglavnom… da ne zbunjujem, o tim detaljima u nekom drugom postu.

DSC00947

DSC00949

Ostaviti duže konce nakon šivanja ušitaka i vezati ih u čvor kako se šav ne bi poparao.

Pasica. Nakon sašivenih ušitaka od ostatka materijala izrezala sam (kao na slici) djelove za pasicu. Ali naglašavam NAKON! Djelovi se šivaju na suknju ‘licem na lice’ što znači da na naličje treba zalijepiti flizelin (onaj ljepljivi materijal koji se koristi da bi određenim djelovima odjevnog predmeta dao čvrstoću). Ja nisam imala adekvatan čvrsti pa sam rub podebljala još jednim slojem. Prišiti na pasicu otprilike 1,5 cm od ruba.

DSC00922

DSC00950DSC00923DSC00953

Prevrnula sam rub i prošila još jednom par mm uz spoj dva dijela pasice. Istu priču ponovila sam sa stražnjim dijelom. Obavezno ‘otvoriti’ cif u smislu odvrnuti ga prema van te prišiti dio pasice preko cifa.

DSC00925DSC00927DSC00929

Nakon šivanja pasice spojila sam prednji istražnji dio suknje 2 cm od ruba. Ne više jer u protivnom suknja neće preživjeti prvo sjedanje. A možda ni hodanje. Bitno je voditi računa da se linije kariranog uzorka poklapaju koliko je točnije moguće.
Slijedi dio koji me još uvijek zbunjuje – šlic. Uglavnom, neću se ni truditi objašnjavati ga detaljno na ovom slučaju jer je uzorak platna zbunjuje ali ukratko: zapeglati lijevi dio u jednu, desni u drugu stranu, zarotirati platno, otvrnuti rub i prvrnuti ga, sašiti u kosu prama van i ponovno ga podvrnuti na unutra. Jasno? Naravno!

DSC00956DSC00954

DSC00957

DSC00959DSC00963

DSC00966DSC00967

Podstava. Možda najjednostavniji dio jer se koroji po kroju suknje ali se šiva svega maksimalno 1 cm od ruba. Na podstavi se također ne šivaju ušitci jer ona mora biti komotnija os suknje kako ne bi pukla pri prvo sjedanju, a hoće ako bude pre uska. Sto posto. Provjereno! Treba također poendlati rubove.

DSC00968

Podstava se spaja u cjelinu i prišiva za pasicu ‘licem na lice’.

DSC00969DSC00970

DSC00974DSC00979

Pričvrstila sam podstavu par cm od cifa. Pribadačama sam ju učvrstila na spojevima suknje.  Na dijelu gdje se nalaze ušitci jednostavno sam preklopila materijal i prišila ga 1,5 cm od ruba.

DSC00980DSC00985

Prije nego sam preklopila i prišila pasicu uz cif, umetnula sam malu ‘prečkicu’ (ne znam kako da ju nazovem) materijala na jednu polovicu, a mali gumb sam prišila na drugu kako bi se suknja lakše zakopčala.

DSC00977

DSC00982

Dio uz šlic sam jednostavno odrezala kako se podstava ne bi vidjela dok hodam. Što se tiče dužine, mora pokrivati 1,5 cm poruba.

DSC00983DSC00986

I to je otprilike to !

DSC00994

DSC00995

Ovo upute nisu toliko detaljne da bi netko prema njima uspio sašiti suknju. Ima još hrpa detalja koje nisam spomenula jer – ne znam kako da ih objasnim. Takve je sitnice najbolje ili vidjeti u živo ili snimiti neki video zapis o tom procesu. Hm … možda uskoro.

Ako je nekome nešto od ove hrpe teksta i slika pomoglo u smislu da je naučio nešto, onda – bravo ja!

Ako nije, nadam se da je makar pobudilo želju (nadam se da ju nije uništilo) da se počne baviti šivanjem. To nije baš jednostavan hobby ali je kreativan i – koristan. Bar ja tako mislim.

Eto!


Leave a Reply

