RUMP – reusable menstrual pad – platneni menstrualni ulošci

Jep!

Vjerojatno je reakcija nekih od vas koji ste pročitali ovaj post bila kao i moja kada sam prvi put za to čula jer tko bi se lud vraćao na platnene uloške u 21.stoljeću?!

Pa…. između ostalih – ja!

Priča počinje prije skoro dvije godine kada sam prijateljici kupovala platnene pelene u Rodinom dućanu. Između ostalog, u ponudi su bili i platneni ulošci. Sjetila sam se bakine priče u krojenju istih od gaze, iskuhavanju, pranju, peglanju itd….  Zašto, ali zašto bi se time mučili kad su danas u raznim oblicima u kapacitetima upijanja dostupni jednokratni ulošci (JU)?  Između ostalog u ponudi su imali i menstrualne čašice (MČ). No o tome u nekom drugom postu.

Nekih godinu dana nakon toga, na kavi s prijateljicama, pokrenula se rasprava u platnenim pelenama i PU. Malo po malo, ideja me zaintrigirala i počela sam istraživati po internetu o tome. Nakon hrpetine poglednih videa ‘skinula’ sam nekoliko krojeva i ‘bacila’ se u krojenje.

Dakle – PU!

PU se satoje o d nekoliko slojeva.

Gornjeg sloja koji se naslanja na  – jelte, pa srednjeg upijajućeg sloja, nepropusnog sloja (opcionalno) i donjeg sloja koji ide na gaćice.

Materijali koji se najčešće koriste su: pamuk, pamučni velur/pliš, mako, flis, felpa, frotir  i tome slično.  Gornji sloj je najčešće od velura ali može biti od bilo kojeg materijala koji vam je ugodan. Ja osobno nisam baš fan velura. Draži mi je, za gornji sloj, pamuk s elastinom. Da bolje dočaram na što mislim, to je onaj materijal od kojeg se uglavnom šivaju trenirke. Izvana je gladak, a iznutra podsjeća na frotir. Uglavnom, nakon tog sloja slijedi upijajući materijal. Tu se može koristiti svašta ako nemate dostupan baš takav materijal, za tu namjenu. Ja koristim dva-tri-četiri (po potrebi) sloja felpe, flisa ili nečeg sličnog. Nakon toga slijedi PUL (poliuretan laminat), vodo nepropusni ali zrako propusni materijal. Ovaj sloj je opcionalan. Ukoli želite biti sigurni da vam PU neće promočiti  – koristite PUL. Ja nisam u trgovinama metražnom robom uspjela pronaći PUL pa sam koristila nepropusni frotir. To jematerijal koji se satoji od tankong sloja frotira koji je s jedne strane podstavljen  nepropusnim slojem. U trgovini sam dobila informaciju da ga često kupuju roditelji kako bi njima prekrili dječje krevete i zaštitili madrac u slučaju mokrenja. Može se navodno prati na 90 stupnjeva, ali ja ga peram na 60. Neke korisnice PU nemaju potrebe za PUL-om budući nemaju obilna krvarenja i nije im nužno da PU bude nepropusan. Na kraju dolazi donji sloj PU. Taj sloj može bito od makoa, flisa ili tome slično. Neki preferiraju flis kako bi se izbjeglo ‘šetanje’ po gaćicama, ali meni osobno je svejedno, budući šivam uloške sa krilcima na koje postavim drukere kojima zakopčam PU oko gaćica i  – to je to.

Dakle: gronji sloj, unutarnji upijajući, PUL  i donji sloj.

Moram priznati da moja Višnja nije baš najidealnija za šivanje elastičnih materijala poput makoa i sličnog ali  – snalazim se. Endlericu nemam još pa ne šivam PU s poendlanim rubovima. Osobno, ne preferiram takve rubove budući mi se vrlo često ‘pocufaju’. Rubove šivam s naličja te nakon izvrtanja PU pojačam još jednim šavom par mm uz rub.

Kako se šivaju PU?

Na webu se može pronaći hrpetina videa na tu temu. Ja ih šivam tako da izrežem gornji, donji i PUL sloj u istoj dimenziji, te 2 cm opsegom manji unutarnji, upijajući sloj.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Za unutarnji sloj sam koristila nekoliko slojeva nekakvog felpastog materijala.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Postavila sam ga na naličje gornjeg sloja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po sredini sašila ravnim šavom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kad sam ‘došla’ do donjeg ruba samo sam zarotirala materijal, prebacila na cik-cak bod i šivala po rubu unutarnjeg sloja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ovako izgleda s vanjske strane.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 Na lice gornjeg dijela postavim donji sloj, ‘licem na lice’ sa gornjim i na njega nepropusni frotir i to frotirnim dijelom na naličje donjeg dijela.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tako složeni ‘sendvić’ šivam od unutarnjeg sloja za širinu stopice.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na jednoj bočnoj strani ostavim otvor od cca 4-5 cm  kroz koji se PU izvrne na ‘pravu’ stranu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prije izvrtanja obavezno škarama zarežem materijal na zaobljenim djelovima kako bi se izbjegnulo grbavo slaganje materijala kad se PU izvrne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Izvrnuti  PU još jednom prošijem ravnim šavom cca 2 mm uz rub, počevši od otvora kroz koji je izvrnut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

I to je to!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ovo je PU bez krilaca, ali ista je procedura i kod šivanja sa krilcima. Na krilca dodam drukere kako bi se PU zakopčao ispod gaćica i izbjegnulo njegovo ‘šetanje’ po istima.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bitno je ne šivati sve u komadu jer se na taj način probuši nepropusni sloj i on više nije  – nepropusan.

U dnevne uloške ne stavljam PUL već samo jedan sloj nekog malo debljeg materijala te gornji i donji sloj od istog materijala (npr. deblji mako).

PU se održavaju na više načina. Netko ih propere pa ih vlažne čuva do pranja, netko ih samo skuplja u posebnoj posudi do pranja (suho čuvanje), a netko ih do pranja drži u posudi s vodom i adekvatnim sredstvom za pranje.

PU su ekološki osvješten način ‘hendlanja’ ‘onih dana u mjesecu’, a osim što čuvaju okoliš štede novac, budući PU, uz dobro održavanje, traju godinama.

Toliko ovaj put od mene.

Hvala na pažnji !

P.S.  Za sva pitanja stojim na raspolaganju preko Facebook page-a.

 

Leave a Reply

